Prosessmodell
Hva er og forklar de ulike leddene i prosessmodellen
De ulike leddene i prosessmodellen er sender, budskap/kanal, medium, mottaker og funksjon.
For å forstå prosessmodellen spør vi spørsmål: Hvilket budskap er det senderen vil få frem? Hva forteller budskapet? Hva er mediumet, hvilken kanal? Hvem er mottaker, hva er målgruppen? Hvilken effekt har funksjonen?
For å forstå prosessmodellen spør vi spørsmål: Hvilket budskap er det senderen vil få frem? Hva forteller budskapet? Hva er mediumet, hvilken kanal? Hvem er mottaker, hva er målgruppen? Hvilken effekt har funksjonen?
Hva er en målgruppe?
En målgruppe er bestemt gruppe mennesker budskapet er rettet mot. For eksempel ungdom fra 18 år og oppover eller barn 0 - 7 år.
Finn et eksempel på et budskap som er rettet mot en bestemt målgruppe. Hvem er sender, hva er budskapet, hvilken kanal/medium blir brukt og hvem er mottaker/målgruppe.
Dette er et eksempel på et budskap som er spesielt rette mot kvinner fra 20 år og oppover. Mediumet her er en reklameplakat. Senderen er de som da vil selge denne parfymen.
Hvordan oppfatter du budskapet?
Jeg oppfatter budskapet på den måten at det ikke er noe for meg eller min målgruppe på grunn av at det er en voksen parfyme.
I prosessmodellen brukes begrepet støy. Hva er definisjonen på "støy" i prosessmodellen?
Definisjonen på støy i prosessmoddelen er alt som hindrer et budskap i å nå frem til mottaker.
Definisjonen på støy i prosessmoddelen er alt som hindrer et budskap i å nå frem til mottaker.
Gi eksempler på hvordan "støy" kan oppstå i de ulike leddene.
Støy kan oppstå i alle leddene. Senderen er for eksempel ikke tydelig nok om hva budskapet skal være, og da vil da mottakeren bli distrahert. Budskapet er ikke tydelig nok.
Støy kan oppstå i alle leddene. Senderen er for eksempel ikke tydelig nok om hva budskapet skal være, og da vil da mottakeren bli distrahert. Budskapet er ikke tydelig nok.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar