![]() |
Her ser vi for eksempel en reklame på klær og bikini hvor de har brukt pene tynne kvinner som oppfattes som perfekt. |
1b. Hvordan bidrar mediene til mer kroppsfokus?
På reklameplakater er det bilder av kun modeller som har fin kropp og ser bra ut, og mange tenker at de også vil se slik ut. Vi ser også reklamer på tv hvor de bruker høye flotte og tynne modeller.
1c. Hva kan dette kroppsfokuset gjøre med oss?
1c. Hva kan dette kroppsfokuset gjøre med oss?
Når vi ønsker å slanke oss fro å se bra ut, er det mange som slutter/spiser mindre mat, noe som kan føre til spiseforstyrrelser som anoreksi og bulimi.
2. Forklar de tre teoriene om mediepåvirkning
De allmektige mediene:
En teori om at folkemassene er lett påvirkerlige, og dette kan føre til lite kritiske synspunkter hos forskjellige mennesker. Det er spesielt på 1900-tallet og til midten av århundret denne teorien kom frem. Myndigheter og forskere var enige på denne tiden at mediene har en sterk og direkte påvirkning. Det var vanlig å si at folket var en kritikkløs masse av indiver som trodde at budskap fra mediene var den ekte sannheten.
Denne teorien utpeker seg dominerende fra ca. 1940-tallet til veldig avgjørende på 1960-1970- tallet. Det ble påvist at personlig kommunikasjon var mye viktigere enn massemedia når det gjaldt holdninger. Forskere mente at mediepåvirkning skjedde via en viss gruppe personer. På denne tiden begynte folk å bli mer kunnskapsrike og aktive enn gjennomsnittet. Dermed så hadde mediebudskap mindre påvirkning på folket enn det mediene hadde hatt tidligere.
Teorien om de mektige mediene:
denne teorien er gjeldende fra 1970-tallet. Forskerne gikk tilbake til hypotesen om at mediene har stor innflytelse på mottakerne og synet om at mediene er mektige verktøy for budskap og holdninger. De har også en klar tale på at vi velger mer våre mediebudskap. De mener også at vår bakrunn og kulturelle ståsted legger føringen for hvordan vi forstår mediebudskapene. Alle forskere er enige om at mediene har en langsiktig påvirkning på individ og samfunn.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar